Peliohje

Tämän tekstin tarkoitus on auttaa pelaajia ymmärtämään, miten toimia kontaktoinnissa ja yleisesti tukea pelin rakentamisessa.

Perusteet

Sinun oletetaan puhuvan jokaisen neljän suhdebiisisi pelaajan kanssa hyvissä ajoin ennen peliä, eli ns. kontaktoituvan.

Ideana on, että nuo neljä kontaktia ovat kaikki jotenkin tärkeitä suhteita, ainakin sen muutaman tunnin aikana, jonka peli kestää. Vaikka biisi kertoisi lapsuudenkaverista, baari-ihastuksesta tai yhden illan suhteesta, jotain biisin kuvaamassa suhteessa on sellaista, jonka vuoksi suhde ja toinen hahmo on juuri pelin aikana hahmosi mielessä. Tarkoitus on käyttää koko biisiä inspiraationa, ei vain sanoitusta, eli muistakaa fiilistellä myös biisien yleistunnelmaa.

Alla on pitkähkö lista läpikäytäviä kysymyksiä ja keskustelunaiheita, jonka tarkoitus on helpottaa kontaktoitumista. Kohdat voi käydä läpi hyvinkin lyhyesti tai ohittaa jos ne eivät tunnu olennaisilta, mutta jos molemmilla riittää aikaa ja intoa, voitte mehustella suhteenrakennuksella niin paljon kuin haluatte.

Ehdotus aiheista joita käydä läpi kontaktoituessa

  1. Jos ette ole tuttuja pelaajina, esitelkää itsenne. Kiva mainita esimerkiksi oma nimi ja pelikokemuksen määrä.
  2. Mikä fiilis tässä kohti pelistä?
  3. Esitelkää omin sanoin, mitä olette tähän asti kumpikin tulkinneet hahmoistanne.
  4. Mitä ajatuksia suhdebiisinne herätti ensimmäisenä?
  5. Jos biisissä on kaksi osapuolta, kumpi on kumpi? (Toisten biisien kohdalla selvää esim. hahmojen nimistä, toisten ei.)
  6. Mitkä asiat biisistänne ovat kirjaimellisesti totta? Tarttukaa vapaasti yksittäisiin riveihin, poimikaa mitä haluatte ja hylätkää mitä ette halua pelata tai mikä tuntuu ristiriitaiselta. Yksityiskohtia voi lisäillä myös muista hahmojenne biiseistä.
  7. Mitä ajanjaksoa biisi kuvaa? Kaukaista menneisyyttä, eilistä, kenties tätä iltaa tai lähitulevaisuutta?  Miettikää kumpikin omalta osaltanne myös, miten haluatte omien hahmojenne ihmissuhdesäätöjen ajoittuvan toisiinsa nähden, eli kuka biisilistaltanne on exä ja kuka nyxä (jos kukaan), onko pettämistä, kolmiodraamoja tms.? (Pelinjohtaja saattaa olla implikoinut jotain aiheesta biisien kommentaarissa, mutta omat ratkaisut ovat täysin sallittuja.)
  8. Mikä suhdebiisissä on se olennaisin juttu teille mitä haluatte pelata?
  9. Millaista pelityyliä suunnilleen haette pelistä? Räiskyvää draamaa, huumoria, hiljaista tragediaa?
  10. Mukavuusalueenne pelaajina: saako huutaa tai olla ilkeä, saako koskea? 
  11. Missä tilanteessa suhteenne on tavatessanne? Mehevää peliä varten kannattaa miettiä erilaisia emotionaalisia avohaavoja, ilmassa roikkuvia kysymyksiä, muutospaineita, jännitteitä jne. Vähemmän dramaattisia suhteita luodessa voi miettiä esim. millaisista asioista hahmot yleensä puhuvat keskenään.
  12. Mitä hahmonne tietävät toisistaan, mikä ei ole vielä tullut puheeksi?
  13. Mistä peli teidän suhteenne osalta alkaa? Tuletteko yhdessä paikalla, onko tarkoituksenne ollut tavata baarissa tai tapaatteko sattumalta? Onko edellisestä tapaamisesta ehkä pitkäkin aika, oletteko pitäneet säännöllisesti yhteyttä? Onko toisessa jotain erilaista tai poikkeavaa minkä toinen heti huomaisi?
  14. Haluatteko suunnitella etukäteen, miten suhde suunnilleen pelissä etenee, vai improvisoida ja katsoa mitä tapahtuu?
  15. Mitä muuta toisen pelaajan tarvitsisi vielä tietää? 

Yleisiä ohjeita suhteiden rakentamiseen

Tärkeintä suhdebiisin tulkinnassa on, että haluatte molemmat pelata suhdetta. Jos tuntuu että biisistä ei vain tahdo tulla sopivaa pelimatskua, suhdebiisin voi yhteisellä sopimuksella myös vaihtaa. Pelinjohtajaltakin voi pyytää apua, neuvoja tai ehdotuksia.

Biisikontaktien tarkoituksena on paitsi antaa syy mehustella suomipopin sanoituksilla ja niiden tulkinnoilla, myös luoda verkosto, jossa kukaan ei jää pelissä tahtomattaan yksin. Vähintään neljän nimetyn biisikontaktin pelaajat tukevat sinun peliäsi, ja sinä vastaavasti tuet heidän peliään. Siksi pelissä lähdetään siitä, että jokainen nimetty suhde on jotenkin tärkeä. Tässäkin saa toki käyttää järkeä. 

Jos kummastakin tuntuu että kolmessa muussa suhteessa on enemmän kuin tarpeeksi tekemistä, voitte sopia että tätä yhtä suhdetta pelataan vähemmän. Jos haluatte pelata hyvin epäsymmetristä suhdetta joka on toisella paljon tärkeämpi kuin toiselle, sekin on tietenkin sallittua. Jos haluatte istua pelin eri pöydissä puhuen toisistanne mutta ette toisillenne, niin antakaa mennä. Kontaktoitukaa ja sopikaa jotain.

Mitä on aika (pelissä)?

Pelissä ajan etenemiseen on tarkoitus suhtautua joustavasti ja ikään kuin tiivistettynä. Kun palaatte pelissä samaan pöytään mistä lähditte vartti sitten, voitte hyvin pelata kuin keskustelussa olisi ollut pidempikin tauko. Hahmojen humalatila/selviäminen voi pelaajien niin halutessa edetä merkittävästi nopeammin kuin mitä kellon tikityksestä voisi olettaa. Pelin alussa on määrittelemätön alkuilta, mutta pelin lopussa baarissa tulee valomerkki, on istuttu jo pitkään ja aikaa on kulunut huomattavasti enemmän kuin mitä pelikellot sanovat. Kellosta luultavasti ei juuri kannata puhua.

Hahmojen iät ja erilaisten ihmissuhteiden kronologiat eivät myöskään välttämättä muodosta realistista kokonaisuutta, kun aletaan tarkastella koko hahmoverkkoa sen jälkeen kun pelaajat ovat tehneet valintoja ja tulkintoja hahmobiiseistään. Älkää antako sen häiritä. Välttäkää vuosilukuja ja suhtautukaa hahmojen ikään suurpiirteisesti, enemmän hahmon vibaan ja luonteeseen liittyvänä piirteenä kuin konkreettisena ajan kulkuun sidottuna asiana.

Baarin sisällä on aina lauantai.  

Miten peliä on tarkoitus pelata?

Peli on tarkoituksella lyhyehkö ja "kiireetön": ei ole mitään "suurta juonta", ei ennalta kirjoitettuja ajoitettuja käänteitä tai muuta "ylimääräistä". Peli on vain sitä, että istutaan (seistään, lauletaan...) baarissa ystävien, exien ja nykyisten ihastusten ja vihastusten kanssa, puhutaan elämästä ja/tai ihmissuhteista ja mitä muuta nyt baarissa tehdään. 

Omia hahmobiisejään saa tulkita niin tiukasti tai vapaasti kuin haluaa. Jos tekee isoja muutoksia, niistä on hyvä kommunikoida lähisuhteiden pelaajille, ja pelinjohtajakin mielellään kuulee niistä.

Jos olet pelaaja joka haluaa määritellä yksityiskohtaisesti hahmosi taustoja ja luoda historiaa hahmon suhteille, näin saa tehdä. Jos mieluummin lähinnä improvisoit tietyn viban päälle, näinkin saa tehdä. Hakekaa jokaisen suhdepelaajan kanssa joku molemmille kelpaava yhteinen sävel. Jos haluat lähinnä istua ja juoda kaljaa ja eläytyä pään sisällä, sekin on sallittua, kunhan et täysin hylkää kontaktipelaajiasi. 

"Kiireettömyys" tarkoittaa, että ei ole painetta tai pakkoa suorittaa mitään tiettyä asiaa pelin aikana. Peli voi jollekulle silti käytännössä olla intensiivistä tykitystä, jossa ihmissuhdekäänteet ja paljastukset seuraavat toisiaan lähes saippuaoopperamaisella vauhdilla. Pelin on tarkoitus tapahtua tosimaailmassa ja olla enimmäkseen jotenkin realistinen, mutta ei ole väärin kaasutella keskusteluissa ja hahmon päätöksissä eteenpäin vauhdilla jolla ihmiset eivät yleensä elämässä toimi, eli realistisia käänteitä saa tunkea yhteen peliin epärealistisen (tai turborealistisen) määrän. Kontaktien pelaajilta kannattaa kuitenkin tarkistaa millaista peliä nämä haluavat pelata, eli älkää jyrätkö toisten tuoppiintuijotuspeliä turboasaippuadraamalla.

Muistakaa että peli tapahtuu aivan tavallisessa karaokebaarissa, ja hahmojen on tarkoitus käyttäytyä sen mukaan. Dramaattinen liioittelu on täysin sallittua, mutta älkää tehkö mitään mikä saisi teidät heitetyksi ulos baarista, sitä kukaan hahmoista ei halua.

Miksi kaikki nämä hahmot ovat tässä samassa baarissa samaan aikaan?

Koska ovat. Vakipaikka. Koska toikin on täällä. Ei ole muita baareja. Älkää miettikö asiaa liikaa. Asiaan voi suhtautua urbaanifantasiaelementtinä, jos haluaa.

Pelatkaa lähtökohtaisesti mukavuusrajojenne sisäpuolella

Hahmot eivät saa tapella fyysisesti, eikä pelissä ole siksi yleistä väkivaltamekaniikkaa. Jos kuitenkin molemmat erityisesti haluatte että hahmojenne välillä tapahtuu jotain pientä väkivaltaista (läpsy naamalle, tönimistä tms.), sopikaa siitä keskenänne, mutta varokaa tuoppeja, huonekaluja ja muita pelaajia, ja muistakaa jälleen, ettette tee mitään, mikä saisi teidät heitetyksi ulos baarista, tai mielellään edes mitään mikä kovin hermostuttaisi baarin henkilökuntaa. Äänekäs riitely on ok, kunhan se ei estä muita pelaajia pelaamasta omaa peliään.

Älkää koskeko ihmisiin sopimatta asiasta, vaikka nämä ovat samassa larpissa. Jos molemmat haluatte pelata fyysistä läheisyyttä tai kenties puhua tuhmia juttuja, sopikaa vastapelaajanne kanssa siitä mikä määrä kosketusta ja/tai seksuaalista puhetta on kummallekin tukevasti mukavuusrajojen sisäpuolella. Muistakaa että peli tapahtuu julkisessa tilassa, jossa jokaisella hahmolla on muitakin tuttuja paikalla. (Jos haluatte mennä tuottamaan panemisääniä vessankoppiin, muistakaa huomioida vessaa oikeasti tarvitsevat.) 

Hahmot ovat kuitenkin humaltuvia täysi-ikäisiä karaokebaarissa lauantai-iltana, joten yleinen kielenkäyttö voi olla sen mukaista ilman erillistä keskustelua. Käyttäkää aikuisten ihmisten harkintakykyä ja tyylitajua.

Muistakaa, että aina voi sanoa, jos pelaajana tulee epämukava olo, eikä tarvitse perustella miksi joku asia ei tunnu mukavalta. Tämä pätee niin fyysisiin kuin henkisiin/sosiaalisiin asioihin. Puhukaa toisillenne, ja olkaa huomaavaisia, pienet keskeytykset pelissä uusien rajojen sopimiseksi on täysin ok. Ei tarvitse toimia kuten hahmo toimisi, jos ei siltä tunnu, eikä tarvitse vaivata päätään sillä että sanoi ehkä rajoistaan ennen peliä jotain muuta kuin miltä peli-iltana tuntuu.

Portsaria pelaavalle pelinjärjestäjälle voi tulla sanomaan, jos tuntuu että joku pelaaja käyttäytyy huonosti pelin aikana. Pelinjärjestäjään voi olla myös yhteydessä ennen peliä, jos esimerkiksi kontaktoitumisvaiheessa tulee ongelmia, joista haluatte puhua.

Miten saada hahmoista pelattavaa?

  • Avoimet dramaattiset kysymykset ovat aina hyviä, kuten esimerkiksi: "jätänkö nykyiseni, vaihdanko vai olenko mieluummin yksin", "En ole sitä mitä lapseni/vanhempani/ystäväni/puolisoni luulee, mutta tänään otan sen puheeksi", "Haluan käsitellä tämän aikanaan pieleen menneen ihmissuhteen"
  • Hahmolleen voi keksiä myös täysin omasta päästään sopivalta tuntuvia elämänkäänteitä, joista riittää puhuttavaa: "aion kertoa tänä iltana että tämä suhde on ohi", "meillä oli tulipalo / sain häädön", "sain potkut / uuden työpaikan", "olen vakavasti sairas", "vihaan elämääni ja haluan muuttaa siitä kaiken", "olen raskaana", "tapasimme vasta kuukausi sitten mutta olen hullun rakastunut ja haluan keskustella yhteenmuutosta ja yhteisistä tulevaisuudesta ja koko elämänmittaisista tulevaisuudenhaaveista just tänään", "olen salaa pahoissa veloissa / olen saanut jostain yllättävän määrän rahaa", "olen miettinyt, miksi juon niin paljon". (Tällaisista ideoista kannattaa varmuuden vuoksi kertoa pelinjärjestäjälle, jotta tämä voi huomata etukäteen mikäli sattumalta joka toinen pelaaja on päättänyt valita saman yllättävän käänteen.)
  • Vähintään osasta hahmon ihmissuhteita kannattanee tehdä jotenkin jännitteistä tai sellaisia että niissä on selkeästi joku Juttu mistä pelissä lähteä liikkeelle "Miksi suhteessamme ei ole enää lämpöä", "rakas lapsuudenystäväni emme ole tavanneet vuosiin mutta nyt aion kertoa sinulle kaiken siitä mitä elämääni kuuluu".
  • Omista asioista avautuminen, muiden ihmisten asioista uteleminen ja muiden elämästä mielipiteiden laukominen on hyvä tapa luoda pelattavaa. Syvällisin, viihdyttävin tai analyyttisin keskustelu nykyisestä parisuhteestasi voidaan hyvin käydä kaverien tai sukulaisten kanssa, tai sen tärkeän exän joka ymmärtää sinua joissain asioissa paremmin kuin kukaan muu... Ja joskus jostain asiasta voi olla helpointa puhua nimenomaan jonkun lähes tuntemattoman ihmisen kanssa. 
  • Jos haluaa luoda itselleen ylimääräistä ihmissuhdeverkostoa, niin siitä vaan kyselemään muilta pelaajilta, kuka kaipaa lisää suhteita. Jos tuntuu että hahmo kaipaisi peliin pari hyvänpäiväntuttua, joiden pöytään voi aina istahtaa, lapsuudenkaveria tai läheistä serkkua, jota ei ole mainittu, tai vaikka uutta ihastuksen kohdetta, sellaisia suhteita saa luoda tyhjästä niin paljon kuin jaksaa ja ehtii. Discord on siihen paras paikka.

Pukeutumisesta

Saa pukeutua överisti, jos haluaa, mutta lähtökohtaisesti hahmot pukeutuvat kuten ihan tavalliset ihmiset mennessään tavalliseen baariin. Perusvaatteet omasta kaapista ovat ihan todella ok.

Karaokesta

Ei ole pakko laulaa karaokea, mutta se nostaa pelin tunnelmaa joten toivottavasti ainakin osa teistä laulaa. Tämä on juuri sellainen peli jossa huonosti laulettu karaoke sopii tunnelmaan, joten rima lattialle ja mikin varteen vaan. Karaokehan on toki myös erinomainen tapa välittää hahmon tunteita kontakteille ja koko pelille.

Lopuksi

Älkää kasatko itsellenne turhaan suuria paineita pelistä. Tämä on yhden illan baaripeli, johon saa tulla fiilistelemään kohtuullisen kevyellä valmistautumisella. Larppaaminen on harrastus ja peliin valmistautumisessa on ok tehdä se minkä jaksaa ja ehtii eikä enempää. 

Pelinjärjestäjä tulee kannustamaan kontaktoitumista pelin lähestyessä, koska se lisää todennäköisyyttä  että kaikille tulee hyvä peli, mutta tärkeintä on tulla ajoissa paikalle ja tehdä yhden illan verran toisillenne hyvää larppia.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita